Op woensdagochtend 3 en dinsdagochtend 9 oktober stond voor de kinderen van basisscholen De Triolier en Bösdael een KERNgezond-activiteit op de planning, welke in het teken stond van gezond gedrag. Op 3 oktober was handballer Daan Versleeuwen aanwezig op De Triolier en op 9 oktober was handballer Mark van den Beucken te gast op Bösdael. Beide heren waren aanwezig om met de kinderen het gesprek aan te gaan over gezond gedrag.

 

KERNgezond zet zich in om kinderen en hun ouders bewust te maken van het belang van voldoende sporten en bewegen, gezonde voeding en normen en waarden. Plezier staat hierbij voorop. Topsporters uit de regio worden ingezet als voorbeeldfunctie voor de jeugd. KERNgezond is opgezet in nauwe samenwerking met de gemeente, de provincie, het basisonderwijs en de GGD. KERNgezond wordt ondersteund door lokale partners.

De kinderen van de groepen 5-6 van basisschool De Triolier gingen onder leiding van Daan aan de slag met gezond gedrag en sportiviteit. De kinderen gingen in groepjes aan de slag met hun eigen woordweb, om te kijken wat zij al wisten van dit onderwerp. Ook werd besproken hoe gezond gedrag terugkomt in de topsportwereld van Daan. Hierna werd aan de hand van enkele sportfilmpjes met de kinderen gediscussieerd over wat gezond gedrag is in de sport en hoe de kinderen op bepaalde situaties zouden reageren. Ze ontdekten verder dat een topsporter anderen helpt, nadenkt voordat hij/zij iets doet, er met hart en ziel voor gaat, rustig blijft en doelgericht is.

 

Dinsdag 9 oktober was Mark te gast in de groepen 6 op basisschool Bösdael voor een les genaamd ‘De Held’. Deze les staat ook in het teken van gezond gedrag en sportiviteit. Ook bij deze les gingen de kinderen in groepjes aan de slag met hun eigen woordweb, om te kijken wat zij al wisten van dit onderwerp. Dit werd klassikaal teruggekoppeld. Daan vertelde over zijn sport en hoe sportiviteit daar terugkomt. Hierna was het tijd voor afbrekers en opstekers. De kinderen werden, door middel van een verhaal van Daan, bewust gemaakt wat afbrekers (negatieve aspecten) en opstekers (complimentjes) met iemand doen. Op het einde werden dan ook een aantal afspraken gemaakt. Zo gaan de kinderen iedere dag iemand een opsteker geven.

 

Uiteraard was er bij de les ook voldoende gelegenheid om alles aan Daan en Mark te vragen, werden handtekeningen gescoord en een groepsfoto gemaakt.

Foto's 

Meer weten? 

Elen Thijssen

Projectmanager

Neem contact op